Externalitats positives

19 set.

escher-swansEn poc més d’un mes comencem a llegir noticies positives referents al nostre territori, i més concretament, al que es coneix com a gestió integral del territori; l’anunci de l’elaboració del Pla Territorial del Penedès (PTP), per part de la Generalitat de Catalunya, no deixa de ser una notícia històrica.

 

Per si de cas, i amb la voluntat de no començar de zero, cal tenir present i s’ha de reconèixer la feina que s’ha fet ja, des de la fundació Pro-Penedes, amb la redacció i l’estudi del Pla Estratègic del Penedès (PEP). Un document territorial de caire participatiu que pretenia dibuixar un road map, de com volíem que fos el nostre territori, i que ara, amb el reconeixement oficial de l’Àmbit de Planificació Territorial del Penedès, pot servir per recuperar el molt de temps perdut.

 

Una de les línies de treball d’aquest document i que crec s’haurà de traslladar al futur PTP, era l’actualització del transport i la mobilitat al nostre territori. No es tracta aquí de desenvolupar una nova Agència del Transport Metropolitana, en aquest cas del Penedès, però si de tenir una política de transport i mobilitat que estigues a l’alçada de les circumstàncies geogràfiques del nostre territori, el fet de ser una perifèria.

 

Un exemple molt clar és el servei de tren del Rodalies de Catalunya, al seu pas pel Penedès. Des de fa anys que la xarxa de tren està integrada al Rodalies de Barcelona. Engunay, la Generalitat de Catalunya, tot i la difícil situació financera de la institució, i demostrant un compromís amb el territori, ha posat en marxa el Rodalies del Camp  Tarragona, que en clau penedesenca, arriba fins a l’Arboç, i properament a Vilafranca del Penedès (RT2). Esperem, també, que aviat arribi, per la costa, fins a Vilanova i la Geltrú, donant servei a la zona més poblada del Penedès,  el tram del Penedès Marítim entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova i la Geltrú (RT1).

 

Aquest fet provoca el que tècnicament es coneix com a overlapping , una superposició, entre els dos serveis de Rodalies, el de Barcelona i el de Tarragona. Si es gestiona bé, aquest overlapping, pot ser molt positiu pel territori, i serà un input de competitivitat per una zona molt castigada per tenir una mobilitat cara i condicionada.

 

Cal ser molt prudents, doncs la novetat sempre comporta rectificacions. Cal tenir present la importància d’integrar  les tarifes dels respectius serveis de Rodalies, tant de Barcelona, que ja està, com de Tarragona, encara pendent per la major part d’estacions penedesenques, sense aquesta integració no es podran treure els fruits esperats a aquest nou servei.

 

Un exemple és Cunit, que encara no està integrat al servei de Rodalies de Tarragona, doncs, un usuari hauria de treure un bitllet de tren pel trajecte Cunit-Sant Vicenç de Calders, i un altre pel trajecte Sant Vicenç de Calders-Tarragona, cadascú dels billet està al voltant dels 2€, en total 4€ per fer una anada, mentre que l’estació de l’Arboç, amb un únic bitllet de 2€ de cost pot fer tot el trajecte fins a Tarragona. Esperem que aquestes disfuncions ben aviat quedin corregides i que totes les estacions penedesenques, que entraran a formar part del servei de Rodalies de Tarragona, tot i que encara no tinguem el servei directe cap a Tarragona, si que puguin tenir les seves tarifes integrades al servei de Rodalies de Tarragona, encara que s’hagi de fer el transbord a Sant Vicenç de Calders.

 

El que cal posar en valor, és que gràcies a la implantació del Rodalies de Tarragona, per part de la Generalitat de Catalunya, el Penedès hi surt guanyant. I per primer cop, podem treure fruit a la nostra consideració de territori perifèric. Durant molt anys, i encara avui, el Penedès pateix un conjunt d’externalitats negatives pel fet de ser un territori perifèric respecte a les dues grans àrees urbanes de Catalunya. Esperem però que l’exemple del rodalies marqui el camí, per a transformar la externalitat negativa de ser una perifèria sense governança, i ens convertim en una perifèria amb una governança clara i forta.

 

La constitució del Àmbit Territorial del Penedès, per part de la Generalitat de Catalunya va en aquesta línia, que permeti transformar les externalitat negatives en positives, les Rodalies de Tarragona en són un molt bon exemple, som-hi.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: