Aquest cap de setmana ha començat oficialment la temporada del Calçot, la festa del calçot de la ciutat de Valls marca el seu inici oficial al calendari culinari català.
Un cop més la festa del calçot ha estat multitudinària i la seva projecció nacional i global no deixa de superar-se, convertint aquest acte en tot un model de projecció d’una ciutat, Valls i d’un país, Catalunya.
S’ha de reconèixer el mèrit de l’operació. La capacitat de crear una imatge i un discurs, un relat en dirien alguns, a partir d’un element identificatiu d’un savoir faire i d’un savoir etre que és el calçot i la seva identitat transversal. Identitat transversal pel fet que cada any s’aconsegueix combinar la cultura del calçot en diferents dimensions.
La ciutat de Valls ha sabut aprofitar l’ocasió i l’element. El treball constant d’elaboració d’una imatge i d’un discurs combinant-lo en la projecció geogràfica de la ciutat està donant els seus fruits. La capacitat d’elaborar una cultura del calçot i de la calçotada ha permès a Valls situar-se al mapa culinari i festiu de Catalunya. Al mateix temps ha pogut connectar-se a les xarxes globals d’aquesta cultura culinària, la presencia de mitjans estrangers i preferentment asiàtics, així ho demostra i n’augmenta les possibilitats.
El calçot és un d’aquells exemples, excel·lent exemple, de model de connexió dels fluxos locals i globals, un model win win. I aquest model podria servir per a molts elements culinaris i festius present a la resta del país. Valls ha estat capaç de transformar el projecte del calçot en el model del calçot.
Conjuntament amb la cultura dels castells, l’altre element de la imatge i del discurs vallenc, el calçot esdevé un tòtem geogràfic de la ciutat de Valls. No és una casualitat que en els darrers anys, de les tres grans ciutats que formen el triangle del Camp de Tarragona (Valls-Reus-Tarragona), Valls és la que hagi guanyat la partida en el que és el posicionament de la ciutat, en tant que marca i projecció territorial. En aquesta operació el calçot té un pes important.
Molt remarcable és la tasca del portal turístic Visita Valls, element clau en la creació de la imatge i del discurs de la ciutat, amb l’objectiu de recollir els elements locals més intrínsecs de la identitat vallenca, combinar-los, i ser capaç d’elaborar el producte final. Tasca gens fàcil.
El poder d’una ceba que ha estat capaç de transformar un projecte en un model.
@jaumecasanas