El passat dissabte va tenir lloc al municipi de Cunit, una jornada territorial del Penedès. Aquest acte va ser coordinat per l’Institut d’Estudis Penedesencs juntament amb l’Ajuntament de Cunit.
Durant aquesta jornada es va parlar de molts temes, des del projecte polític territorial, dins del catalanisme polític, de les comarques catalanes fins al nou projecte de Vegueries que porta anys encallat.
Des del debat de les infraestructures, passant pel LOGIS, i la mobilitat al Penedès, bons debats i bona taula rodona.
Quin serà el futur del Penedès? Ningú en te l’absoluta seguretat, però podríem començar a dibuixar-ne les voluntats. El Pla estratègic del Penedès, elaborat amb la matriu de l’Alt Penedès i projectat en el conjunt de les comarques de l’Àmbit de planificació territorial, i futura Vegueria Penedès (Baix i Alt Penedès, Garraf i els municipis de l’Anoia que ho vulguin), en seria un bon full de ruta.
El problema és que aquest pla estratègic, no és vinculant, i els politics que dirigeixen els nostres destins col·lectius no tenen la obligació d’aplicar-ho, només depèn de voluntats, de sensibilitats, que no sempre van, ni han anat per la bona direcció, penedesencament parlant.
Abans de projectar infraestructures i d’altres projectes que puguin condicionar el futur pròxim del nostre territori, caldria, i durant aquestes jornades s’ha demostrat un cop més la seva necessitat, d’omplir de contingut polític un model territorial propi del Penedès, cosa que avui és inexistent.
Com volem sortir d’aquesta crisi, sense un projecte territorial de conjunt. Si no tenim projecte comú, cadascú anirà a la seva, com ha passat els darrers 50 anys, i així esta aquesta comarca.
Una comarca que encapçala, o que es situa en el top 5, de les classificacions més dramàtiques que fan referència a la crisi actual.
Unes estadístiques que fan por, però ja no només por en els temps actuals en el present, sinó que també fan por a curt i mitjà termini. Els índex d’alfabetització, de fracàs escolar, d’atur juvenil no fan preveure el millor dels escenaris per aquesta comarca.
És per això, que cal un compromís, un compromís clar des del punt de vista polític, un compromís que permeti als sectors econòmics més sostenibles i amb més projecció invertir a la nostra comarca, és tracta doncs d’engegar un procés de “marketing territorial”, un procés on la imatge de la nostra comarca, del nostre territori, sigui competitiva i atractiva.
Els ingredients hi són, cal individualitzar-los, coordinar-los i entre tots ells, crear una imatge del territori competitiva. L’únic avantatge que tenim és la nostra localització estratègica. Ara ens cal enriquir aquesta localització amb valor afegit, creant un pol d’atracció per a les industries del quart sector i una oferta turística de qualitat, en fi sostenibilitat productiva.
Cal formar un bon equip,portar a la pràctica bones propostes per potenciar el nostre territori en els diferents àmbits que tenim .El penedès es una zona molt rica tant en turisme de platja,muntanya,enoturisme,comerç,paisatge i un sector productiu i econòmic alt.Potser no hem explotat totes les possibilitats que tenim com a territori,ens fa falta persones que creguin de veritat en aquest projecte.